Bujinkan Ninpo - Ninjutsu in Romania, arta Ninja - mituri, legende, realitati !
Despre BUJINKAN | Mituri NINJA | Intelepciune NINPO | Intrebari Frecvente | Arhiva | NOU | DOJO-uri | Contact
 
Articole utile

Interviuri cu experti

Clipuri VIDEO !!!

Stagii Trecute

Stagii VIITOARE !!!

Arhiva FOTO

LINK-uri


 

Interviu cu FUMIO MANAKA (Unsui) Shihan

Cristian Laiber

Fumio Manaka Shihan este practic cel mai vechi dintre elevii lui Hatsumi sensei, unul dintre cei mai cunoscuti experti in arte martiale vechi si in traditii Ninpo. Manaka Shihan era unul dintre putinii shihan-i Bujinkan autorizati sa predea la stagii internationale in lipsa lui Hatsumi sensei si de asemenea este primul care a primit de la Hatsumi sensei certificate de Menkyo Kaiden. Manaka Shihan este insa singurul elev al lui Hatsumi care a primit si dreptul de a copia vechi densho-uri aflate in posesia lui soke, direct de la maestrul acestuia, Takamatsu sensei. Manaka Shihan a avut aceasta ocazie in anii ”60, când soke Hatsumi a fost odata foarte bolnav si a hotarit ca in acest fel se putea duce mai departe invatatura lui Takamatsu sensei. Când Hatsumi Sensei a mai acordat si altor vechi elevi de ai sai Menko Kaiden, acestia au fost indrumati catre Fumio Manaka Shihan pentru copierea densho-urilor. Aceste prime titluri de menkyo kaiden au fost atribuite de Hatsumi Sensei citorva elevi si anume : Fumio Manaka Shihan , Shoto Tanemura Shihan, Tetsuji Ishizuka Shihan, Oguri Shihan, Seno Shihan (aceasta fiind si ordinea in care acestia au venit la Bujinkan Dojo din Noda.)

Relativ de putin timp, Manaka Shihan a plecat din Bujinkan, creindu-si o organizatie proprie numita Jinenkan Jissen Kobudo unde preda doar o parte din scolile pe care le-a primit de la Hatsumi Sensei, intr-o maniera proprie. Este interesant de remarcat ca nu este prima despartire a unui shihan din Bujinkan si este in acelasi timp interesant de remarcat modul tipic japonez in care este facuta aceasta. Este vorba de acele etape clasice in arte martiale cunoscute in traditia artelor martiale ca Shu Ha Ri ( momentul in care elevul vine la maestru ca sa invete, momentul in care elevul devine un discipol apropiat maestrului si ca nivel tehnic si momentul in care elevul devine la rindul sau un maestru si isi continua drumul sau). Manaka Shihan a invatat alaturi de maestrul sau Hatsumi, timp de peste 35 de ani, si dupa atingerea nivelelor celor mai profunde din invataturile lasate lui Hatsumi de catre Takamatsu sensei, el a decis ca va preda exact aceleasi scoli si tehnici in maniera sa proprie si personala, diferita de cea a lui Hatsumi Sensei. Manaka Shihan a optat de fapt pentru doar o parte din scolile din Bujinkan pentru a le preda mai departe in Jinenkan ; este vorba de un accent deosebit pe care el il pune pe Koto Ryu, Gyokko Ryu si Kukishinden Ryu.

Una din marile specialitati ale lui Manaka shihan este Muto Dori – apararea fara arme contra unor atacuri cu arma, aspect pe care il considera reprezentativ pentru spiritul unui Budo autentic, in care scopul final este doar atingerea pacii (interioare si exterioare). Vorbind la un seminar international despre Muto Dori , Manaka shihan afirma :" Când va miscati sa evitati sabia trebuie sa fiti exact ca si hirtia si vintul. Hirtia nu se misca inainte ca vintul sa bata; ea nu se misca nici dupa ce vintul bate. Hirtia se misca exact in acelsa timp cu vintul care bate."
Sper ca acest interviu sa fie util pentru toti practicantii de arte martiale si mai ales pentru cei ai artelor martiale traditionale pentru ca Manaka shihan, este un mare aparator al vechilor traditii ale scolilor antice (koryu) si pentru ca este de o sinceritate si de o deschidere ce pot fi luate ca exemplu de practicantii de orice nivel. In prezent Manaka shihan preda in Jinenkan sub numele de luptator de Unsui si am sa respect aceasta in continuarea articolului :

Cristian Laiber : Manaka San , va multumesc foarte mult pentru oportunitatea acestui interviu, in exclusivitate penru Romania. Stiu ca faceti parte dintre cei mai vechi elevi ai lui Hatsumi sensei ca si sunteti unul dintre cei mai renumiti experti actuali in Ninjutsu. V-as ruga sa imi spuneti câte ceva despre inceputurile Dvs. in arte martiale.

Unsui Shihan : Am inceput sa practic artele martiale cu Judo inca de când eram la scoala. La un moment dat am participat la un campionat de Judo si chiar am câstigat locul intâi. Atunci am avut ocazia sa il cunosc pe Hatsumi sensei care era invitat de onoare in calitate de mare expert in arte martiale vechi (koryu bujutsu). El mi-a spus râzând ca daca vreau sa fac Budo adevarat si nu campionate de Judo sa il caut la el la Dojo. Asa l-am cunoscut pe Hatsumi sensei si asa mi-am inceput antrenamentele de Ninjutsu la dojo-ul din Noda.

C.L.: Va rog sa ne povestiti mai multe despre antrenamentele pe care le faceati cu Hatsumi sensei si cu Takamatsu sensei.

U. S. : Având in vedere ca pe atunci nu eram decât doar un elev de scoala, Hatsumi sensei mi-a aratat doar tehnici de cadere ( ukemi), foarte diferite de ceea ce eu stiam deja de la Judo. Acestea erau foarte utile pentru a proteja corpul in situatii reale de lupta. De asemenea am invatat tehnici de lovire cu pumnul si picioarele, blocaje (daken taijutsu) si deplasari (taihen jutsu). Practic, pentru primii 2-3 ani, nu am fost decât sacul de box al lui Hatsumi Sensei si al unor elevi mai mari, timp in care am invatat foarte multe. Maniera in care Hatsumi Sensei mi-a predat atunci este foarte diferita de cum a predat apoi altor elevi.  Despre Takamatsu Sensei nu pot povesti multe din experienta directa pentru ca , noi , elevii lui Hatsumi nu l-am intâlnit decât odata si pentru foarte scurt timp, adica pentru o zi. Atunci Hatsumi Sensei l-a rugat sa ne asiste si ne corecteze miscarile. Imi amintesc ca eram atunci in Dojo si Takamatsu Sensei a intrat prin spatele nostru si atunci am avut o senzatie extrem de ciudata care mi-a cutremurat tot corpul. Aceasta a fost singura intâlnire si singurul antrenament facut cu Takamatsu Sensei de catre elevii vechi ai lui Hatsumi Sensei.

C.L.: Stiu ca Dvs. aveti studii aprofundate atât in ceea ce priveste ryu-ri traditionale tipice pentru samurai cât si pentru scoli de ninja. Din pacate multi inca tind sa perceapa o mare contradictie intre ninja si samurai. Ne puteti spune mai multe despre aceasta „opozitie” aparenta ?

U. S.: Este greu sa explic acestea pentru ca sunt tot felul de interpretari in istoria Japoniei unde cele doua categorii mai sus mentionate se confunda. Am sa incerc sa explic altfel : daca un samurai (bushi) era jignit el vroia imediat sa se razbune, iar un ninja chiar daca era jignit, nu riposta imediat ci rabda punându-si la punct, cu rabdare, un plan complet de razbunare si fara de scapare.

C.L.: Manaka San, sunteti un militar de cariera si una din intâmplarile care v-au facut faimos este acea provocare cu Beretele Verzi din SUA, ce au pus la indoiala calitatea budo-ului japonez. Mai puteti relata odata pentru publicul român aceasta intâmplare ?

U. S.: Ma aflam in Statele Unite intr-o delegatie japoneza, pentru niste schimburi de experienta in domeniul militar cu ofiterii americani. Unii ofiteri din trupele de Beretele Verzi m-au provocat punând la indoiala calitatea Budo-ului japonez iar unul a spus ca el este foarte bun in lupta cu cutitul. Eu am luptat cu mâinile goale (muto dori) si celui cu cutitul, i-am luxat umarul si l-am fixat la sol. Fusese evident un atac liber (randori) cu cutitul la modul cel mai serios. Câteva zile mai târziu acelasi ofiter a facut remarci deplasate despre lupta japoneza cu sabia asa ca a trebuit sa lupt si cu sabia (bokken). A fost cu mult mai usor decât la primul atac cu cutitul…Am primit apoi scuzele ofiterilor ce ma provocasera. Ei mi-au facut cadou la plecare si o bereta patata cu sânge din razboiul din Vietnam.

C.L.: Sunt deja câtiva ani de când Dvs. ati luat hotarârea de a va infiinta propria Dvs. organizatie de arte martiale numita Jinenkan Jissen Kobudo care nu este cunoscuta in România. Ne puteti spune mai multe despre asociatia Dvs. ca si despre motivele ce au determinat constituirea acesteia ?

U. S.: Eu inteleg Budo-ul ca pe o „curgere” exact asa cum sunt toate procesele in natura, treptate , ajungând gradat de la o stare la alta. De aceea am ales denumirea de „Jinen”, scrisa cu caracterele ce se traduc prin „natura”. La un moment dat am considerat ca modul meu de a vedea unele principii de arte martiale se departeaza de modul lui Hatsumi Sensei si de aceea am infiintat Jinenkan. Jissen este un concept care se refera la realismul luptei si Kobudo se refera la vechi traditii de arte martiale pe care organizatia mea le perpetueaza. Dincolo de aceasta diferenta de opinii nu mai am nimic de adaugat in privinta deciziei pe care am luat-o.

C.L.: Cu mai mult timp inainte Tanemura San, un alt foarte vechi elev al lui Hatsumi Sensei a luat o decizie similara de a infiinta o organizatie separata de Bujinkan numita Genbukan. S-a vorbit insa foarte putin de aceasta plecare a Dvs. desi ar fi putut fi un subiect de senzatie.

U. S.: Da, plecarea lui Tanemura san s-a intâmplat demult si cred ca este doar o chestie de orgoliu, Tanemura san vroia sa fie si el seful unei organizatii in extindere asa cum era Bujinkan. Eu am plecat din convingeri personale proprii pe care nu le comentez public; modul in care am plecat eu nu lasa loc la nici un comentariu defaimator de nici o parte.

C.L.: Care credeti ca ar fi cele mai importante puncte pentru a practica un budo real si autentic ?

U. S. Cred ca in primul rând ar trebui sa aiba multa compasiune in suflet catre toate fiintele vii. De asemenea ar trebui sa aiba discernamântul de a folosi intotdeauna tehnica cea mai adecvata adversarului aflat in fata.

C.L.: In incheiere ati putea oferi si niste sfaturi de antrenament practicantilor români de arte martiale ?

U. S. : As dori ca toti practicantii de arte martiale sa ii respecte pe toti cei cu care se antreneaza si sa aiba un comportament politicos si plin de respect. Aceasta poate insemna de exemplu sa iti respecti partenerul de antrenament si sa executi tehnica cât mai realist dar fara sa il ranesti. Pentru asta trebuie bine stiute tehnicile de baza. Nu este nevoie de multe tehnici. Un colectionar de tehnici nu este un practicant adevarat de arte martiale.

C.L.: Sensei, va multumesc mult pentru amabilitatea de a imi acorda acest interviu si pentru sinceritatea si deschiderea cu care mi-ati raspuns la intrebari. Ati adus o lumina noua , mult mai clara asupra unor aspecte oarecum neclare pentru multi.

Copyright grafica - Jinenkan International si lui Sensei Manaka.


(c) 2006 Bujinkan Romania