Bujinkan Ninpo - Ninjutsu in Romania, arta Ninja - mituri, legende, realitati !
Despre BUJINKAN | Mituri NINJA | Intelepciune NINPO | Intrebari Frecvente | Arhiva | NOU | DOJO-uri | Contact
 
Articole utile

Interviuri cu experti

Clipuri VIDEO !!!

Stagii Trecute

Stagii VIITOARE !!!

Arhiva FOTO

LINK-uri


 

NINPO, antrenamente si dincolo de tehnica...

de Cristian LAIBER

 
Am scris deja mai multe articole despre luptatorii NINJA si despre calea NINPO, lucruri absolut fundamentale pentru o intelegere cāt mai buna a acestei arte martiale atit de deosebita, a acestei cai BUDO atāt de aparte. Nu am abordat foarte mult domeniul pur tehnic pentru ca tehnica singura limiteaza spiritul, ea nu este suficienta. Tehnica este doar un mijloc si acesta este un lucru extrem de important care nu trebuie uitat niciodata , atāt in NINPO cāt si in BUDO in general. Telul final este departe de pura tehnica martiala chiar daca tehnica este o etapa absolut obligatorie. Atunci, la inceput tehnica este indispensabila , dar pe masura ce se progreseaza trebuie sa se inteleaga ceea ce orientalii numesc " non-atasamentul fata de tehnica " sau " MUGEI ( nici o tehnica ).

Daca nu stim sa renuntam la tehnica la timp , aceasta ne va "lega " ,ne va stopa evolutia. Iata doar citeva pasaje din ceea ce transmite HATSUMI SENSEI la antrenamentele sale  (din KUDEN-ul lui Soke) :

"Nu va lasati prinsi in tehnica pentru ca acesta este o capcana periculoasa ."

"Oricine poate invata o tehnica dar ceea ce este cu adevarat greu de invatat este curgerea si acesta se invata foarte greu - ea trebuie descoperita in fiecare din noi .Efortul este al vostru , eu nu pot decāt sa va arat calea ."

"Nu va concentrati pe brate, folositi-va de intregul corp in tehnica sau in miscarea pe care o faceti ."

"Oricine poate trage cu o arma de foc .Chiar si un copil mic o poate face . Ceea ce trebuie sa invatati este cum sa o faceti in mod eficace si cu un deplin control ."

 "Nu va lasati prinsi de tehnica - trebuie sa aveti KIHAKU ( prezenta de spirit ) "

      Acesta este evident un nivel foarte avansat in practica care intervine undeva pe la 4-5 Dan , dar pentru ca el sa fie accesibil trebuie ca aceste lucruri sa fie pastrate vii in minte, inca de la gradele mai mici .
     Cu aceste consideratii despre importanta tehnicii pe calea NINPO ( si nu doar in disciplina NINJUTSU ), putem trece la o serie de remarci privitoare la modul de antrenament BUJINKAN NINPO TAIJUTSU .

      
  KAMAE

Un prim aspect fundamental in studiul oricarei discipline martiale il reprezinta studiul pozitiilor fundamentale - KAMAE. De fapt, KAMAE, inseamna cu mult mai mult decāt vo anumita dispunere a corpului si membrelor. HATSUMI sensei spune ca aceste pozitii pot fi considerate mai bine ca " reprezentari fizice " ale unor atitudini mentale. Cautānd echivalentul japonez al termenului pozitie vom vedea ca acesta este in realitate " DACHI " si care se refera la pozitionarea pur fizica a corpului, in NINPO TAI JUTSU , KAMAE desemneaza comuniunea dintre trup si spirit rezultānd o atitudine armonioasa din care poate decurge in modul cel mai natural solutia sau raspunsul la orice actiune externa ( ce poate fi un atac , de exemplu ). Se face astfel trecerea spre tehnica naturala care curge - NAGARE.

Si totusi, Kamae reprezinta cea mai mare parte a unei tehnici oricare ar fi ea , KAMAE este peste 80% din orice tehnica cu arma sau fara . O KAMAE corecta este o arma simpla dar estrem de periculoasa , este o arma cu doua taisuri, ce se poate intoarce impotriva celui ce o foloseste incorect ( imaginati-va ce consecinte poate avea o tehnica de picior aplicata dintr-o pozitie instabila chiar cu ambele picioare pe sol ....)

Kamae trebuie sa constituie cea mai mare parte din antrenamentul incepatorilor , poate chiar fara sa realizeze acest lucru .

-la rulari ( TAIHEN JUTSU KAITEN WAZA ) trebuie pus accetul pe pozitii joase, stabile, corecte si acesta in mod gradat , ca trecerea de pozitia dezechilibrata a incepatorului sa se faca treptat si intr-un mod agreabil ( cu un efort constient si dorit de practicant ).
- apoi toate tehnicile de baza KIHON WAZA trebuie lucrate lent , din pozitii similare , stabile , cu accent nu atāt pe corectitudinea tehnica cāt pe cea a pozitiilor si pe cea a deplasarilor .
- pozitiile trebuie simtite neaparat, altfel ele nu " apartin " practicantului si acestuia ii vine greu sa le foloseasca in mod eficace
- incercati sa lucrati si tehnicile in aer liber , pe teren accidentat .Daca stapinirea tehnicilor de KAMAE este doar superficiala va veti da seama usor de acest lucru .
- practicantii mai avansati trebuie sa se concentreze deja si pe TRECEREA ( a se citi curgerea = NAGARE ) dintr-o pozitie in alta, perceptia acestui lucru este un element fundamental al progresului
- toate acestea , se pot face si fara partener
- avansatii trebuie sa se poate deplasa cu usurinta dintr-o pozitie in alta fara ca stabilitatea sa aiba de suferit
- de asemeni, la avansati, viteza poate creste miscarea trebuind sa ramina insa cursiva si lina .
- practicantii avansati trebuie sa poata sa lucreze tehnicile de baza , KIHON HAPPO , in special putind trai fiecare element corespunzator pozitiilor si atitudinilor respective conform teoriei celor 5 elemente GODAI ( Chi, Sui, Ka, Fu, Ku ), in consecinta se vor schimba atit deplasarile cit si modul de executie al tehnicilor ( Atentie - principiile ramān aceleasi )

in ceea ce priveste citeva puncte de reper pentru testele de grad in BUJINKAN NINPO :

- pina la 4-3 Kyu trebuie foarte bine cunoscute bazele , pozitii si deplasari ample, tehnici la fel de ample , executate cu viteza redusa si cu un grad cāt mai mare de stabilitate
- pentru nivelele de 3 - 1 Kyu trebuie accentuat mult pe cursivitatea miscarilor , NAGARE , pe o viteza ceva mai mare decāt inainte pastrind in mod evident stabilitatea anterioara .
- deja la 1 Dan , practicantul trebuie sa cunoasca si sa poata folosi o alternanta a miscarilor dure, puternice si a celor suple , un simt al distantei MA AI , o STAPINIRE medie a luptei cu armele ( nu dexteritate ) , un bun control al tehnicilor explozive , tehnicile de HENKA WAZA executate in mod natural si cursiv

- toate acestea se finiseaza si mai mult pentru Nidan ( 2 Dan ) si apare in plus un spirit puternic ce anima fiecare tehnica sau postura - KIHAKU .

      
    SAKKI

Studiind cu rabdare se ajunge la un moment cānd tehnica se disociaza clar de spririt , este acel moment al adevarului cānd doar o intuitie buna , bine antrenata , un spirit clar , sigur pe sine pot pasi mai departe . SAKKI este una din cele mai avansate etape ale antrenamentului si se traduce prin simtirea intentiei criminale, intentiei ucigasului. Acesta se obtine printr-un antrenament de sensibilizare maxima a corpului si mai ales dupa aceea printr-o perceptie extrasenzoriala. De cele mai multe ori nu este nevoie de un antrenament special pentru celebrul test de SAKKI ( testul de Godan - 5 Dan : maestrul sta in spatele elevului asezat in Seiza cu Katana in Jodan no kamae pregatit pentru a lovi , in momentul loviturii , elevul trebuie sa se fereasca cit mai rapid de atacul fulgerator . In prezent testul se realizeaza cu un Shinai - sabie de bambus ). Daca antrenamentul de Taijutsu isi urmeaza calea sa normala , practicantul va percepe la un moment dat schimabari ce apar in interiorul sau , mai ales de natura energetica si chiar spirituala .

Atunci SAKKI vine in mod natural . Saltul de la KAMAE la SAKKI nu este deloc intimplator, este deja ciclul complet, descris pe scurt, inceputul fiind, evident cel mai dificil. Si restul este dificil dar daca deja sti ce ai de facut totul pare mai usor. KAMAE este unul din cele mai dificil de inteles aspecte din NINPO - NINJUTSU dar daca acest lucru este inteles cu adevarat, cu corpul, atunci s-a facut deja un pas mare catre SAKKI ..


(c) 2006 Bujinkan Romania